A2Z Services

20 februari 2019

3 rapporten die elke kleine(re) onderneming moet gebruiken!

Gegevens, data zijn de belangrijkste troeven die uw onderneming vandaag heeft. Vooral als kleine(re) onderneming, moet u uw belangrijkste gegevens in kaart brengen om zo uw strategie te kunnen bepalen. Het is onmogelijk om te weten hoe uw onderneming in de toekomst zal presteren, maar u kan wel analyseren hoe goed het vandaag werkt, als u de juiste bedrijfsrapporten gebruikt.

We beseffen dat de meeste ondernemers zijn begonnen vanuit een passie, om een bepaald doel te bereiken en niet omdat ze graag bezig zijn met cijfers en analyses. Maar als u geen aandacht besteedt aan uw resultaten en cijfers, kunt u net zo goed gaan gokken en hopen op het beste. Laten we eerlijk zijn, dit is een competitieve tijd voor (kleine) bedrijven. Waarom geen voorsprong nemen ten opzichte van uw concurrenten?

U hoeft geen accountant, bankier of MBA-gediplomeerde te zijn om de basisprincipes van uw bedrijfsrapporten onder de knie te krijgen. 

Hier zijn 3 rapporten die u al zou moeten gebruiken als onderdeel van uw bedrijfsstrategie.

1. Verkoop- en cashflow rapport

Als u niet weet hoeveel geld er bij u binnen komt en buiten gaat, hoe weet u dan of u op het goede spoor zit om uw zakelijke doelen te bereiken? Een verkoop- en cashflow rapport vormt de basis van uw bedrijf. Dit laat zien of u groeit of achterblijft en het kan je helpen grotere problemen op te merken voordat ze zich voordoen.

Het is zo simpel als het klinkt: een rapport met een overzicht van uw verkoop- en geldstromen. Wat u opneemt in uw verkoop- en cashflow rapport, is afhankelijk van uw bedrijf. U kunt het eenvoudig houden met de cijfers die u dagelijks, wekelijks of maandelijks invoert. Het kan complexer worden om zaken als verkoopgesprekken, klant-vergaderingen of gegenereerde leads op te nemen.

Als u geen gebruik maakt van zo’n rapport, is dit het moment. Koppel uw huidige verkopen aan uw grote doelen om te zien hoe u het ervan afbrengt.

2. Kostenrapport

Net zo belangrijk als uw verkoop- en cashflow rapport is uw kostenrapport. Hoeveel geld en waarvoor, verlaat uw bedrijf? U moet ervoor zorgen dat u niet te veel uitgeeft maar ook niet te weinig. Maar hoe weet u dat als u geen nauwkeurige rapportering bijhoudt?

Maak een budget voor uw uitgaven. Dit omvat alles van geld om de verlichting aan te houden tot het loon van uw medewerker(s). Dat budget gebruik je als vergelijkings- en controlemiddel met wat er effectief aan kosten wordt besteed.

Onthoud dat het geen rode vlag is om extra kosten te maken. Als u een hogere groei ervaart, is het normaal om stijgende uitgaven te hebben. Het belangrijkste is dat u uw kosten aandachtig bekijkt om eventuele grote schommelingen vast te stellen en groeiende problemen te voorkomen.

3. Marketingrapport

Als klein bedrijf investeert u heel wat geld en tijd in marketing. Dit betekent een website hebben, actief zijn op sociale media en misschien adverteren op zoekmachines. Wat uw marketingstrategie ook is, u wilt zeker weten dat deze effectief is voor uw bedrijf.

Uw marketingrapport hangt af van wat uw huidige strategie is. Als u verkeer naar uw website probeert te halen, wilt u een inkomend verkeersrapport van Google Analytics. Deze kunnen zelfs worden geautomatiseerd en regelmatig rechtstreeks naar uw e-mail worden verzonden.

Als u een reputatie probeert op te bouwen op sociale media, moet u kijken naar statistieken voor sociale media die uw betrokkenheid en volgfrequentie delen. Dit zijn belangrijke dingen die u wilt bekijken om ervoor te zorgen dat uw groei toeneemt met uw huidige doelen. Van daaruit analyseert u uw resultaten. Zo leert u waar u geld aan uitgeeft en wat u links moet laten liggen.

Spendeer tijd aan wat echt belangrijk voor jou is

Met bovenstaande rapporten kunt u het beste uit uw tijd halen. Als eigenaar van een onderneming heeft u ook maar 24uren in een dag. Dus is het noodzakelijk dat we die zo efficiënt mogelijk benutten en aan de zaken die er echt om doen spenderen. Door de inzichten te gebruiken die jouw cijfers jou vertellen kan u sneller de juiste beslissingen nemen. U zal minder kostbare tijd verliezen en u onderneemt met veel minder (geld)zorgen. 

Deze rapporten zijn het grotere geheel. Ze laten u uw groei in realtime zien, zodat u snel de juiste beslissingen kunt nemen. Zonder uw inkomsten, uitgaven en marketing te kennen, hoe kunt u dan beslissen waar u in de toekomst meer tijd en geld wilt steken? Stop met het runnen van uw bedrijf in het donker. Het is tijd om het licht aan te doen.

Neem voorsprong

Bent u klaar om een voorsprong te nemen op uw concurrenten? Bij A2Z Services bieden we meerdere inzichten en technieken aan om u te helpen op de juiste weg te komen om uw doelen te bereiken. 

Schrijf je in om gratis onze tips & tricks te ontvangen

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x