A2Z Services

Q & A

Om tijd te besparen hebben wij voor u de meest gestelde vragen beantwoord.

Voor een goed begrip, als we over 'een virtuele CFO' spreken hebben we het bij A2Z Services over een team van experts en niet over één individu. U krijgt bij ons een team ter beschikking in plaats van één persoon.

Wat is een virtuele CFO?

Zoals bij de introductie aangehaald staat bij A2Z Services een virtuele CFO voor een extern team en op maat gemaakt dienstenpakket in plaats van één individu. Dat team bestaat minimum uit 2 vaste personen met een passie voor finance en ondernemen. Er kan op ons beroep gedaan worden op 'vaste/constante' basis (elke week/maand/kwartaal,...), voor een éénmalig project (financieringsaanvraag, second opinion, ...) of voor tijdelijke ondersteuning bij het wegvallen van een vaste medewerker of tijdelijke piek in het werkvolume.

Zo bieden wij de expertise en oplossingen aan die het best geschikt zijn voor u en uw bedrijf.

Wat zou een virtuele CFO voor mijn bedrijf doen?

Dat hangt af van de behoeften van uw bedrijf. Het korte antwoord is wat uw CFO of Finance medewerker zou doen indien u er een vast in dienst heeft. Het verschil is dat we meer ervaring en expertise hebben waaruit we kunnen putten, en we brengen alleen kosten in rekening als die er zijn. 

Voor een goed begrip: A2Z Services of haar medewerkers voeren geen boekhouding voor klanten, of andere activiteiten die specifiek voorbehouden zijn voor gecertificeerde accountants (leden van het ITAA) door de Wet van 17 maart 2019

Betekent "virtueel" dat virtuele CFO's alleen online of telefonisch beschikbaar zijn? Wat moet ik doen als ik iemand ter plaatse nodig heb?

Het "virtuele" in virtuele CFO's verwijst eigenlijk naar het feit dat we geen fulltime werknemers zijn. Anders zijn we heel echt. We werken op locatie of op afstand, afhankelijk van waar we het meest effectief kunnen zijn.

Waarom heb ik een virtuele CFO nodig als ik al een externe accountant heb?

Virtuele CFO's zijn professionals in financieel management. Daarenboven zijn wij ook ondernemers, net als u. Erkende boekhouders en accountants zijn professionals op het gebied van BTW, belastingen, het opstellen van jaarrekeningen en auditing. Hun werkzaamheden zijn hoofdzakelijk gericht op het verleden, wij focussen ons hoofdzakelijk op de toekomst. 

Wij werken samen met uw externe accountant of boekhouder, wij bouwen verder op hun voorbereidend werk.

Uw accountant vragen om uw bedrijf te helpen bij het financieel beheer en strategische planning is een beetje zoals uw architect vragen om uw gebouw te bouwen.

Voor een goed begrip: A2Z Services of haar medewerkers voeren geen boekhouding voor klanten, of andere activiteiten die specifiek zijn voorbehouden voor gecertificeerde accountants (leden van het ITAA) door de Wet van 17 maart 2019

Waarom heb ik een virtuele CFO nodig als mijn bedrijf een interne boekhouder heeft?

U hebt waarschijnlijk geen virtuele CFO nodig als uw medewerker(s): 

- u tijdige, nauwkeurige en inzichtelijke financiële en operationele informatie over uw bedrijf verschaft; 

- de persoon is die u vertrouwt om u te helpen bij het maken en bijwerken van uw strategische plannen;

- u kan helpen bij het beoordelen van uw organisatorische efficiëntie; 

- u helpt uw bedrijf naar het volgende niveau te leiden; 

- u een Finance-afdeling geeft met experts in verschillende domeinen; 

- voor uw bedrijf de kredietaanvragen kan presenteren zodat u de financiering krijgt die u nodig heeft. 

Als uw medewerker(s) deze dingen niet kan, dan kan een virtuele CFO dat wel.

Is het hebben van of beroep doen op een virtuele CFO duur?

Het idee van een virtuele CFO is dat uw bedrijf hem alleen gebruikt voor zaken die niet dagelijks voorkomen. Uw personeel moet (of zou moeten) kunnen omgaan met de dagelijkse activiteiten. (Zie onze lijst met services op deze website voor gebieden waarin uw virtuele CFO het meest effectief kan worden gebruikt). Voor deze gebieden moet u op zoek zijn naar financieel beheer van hoge kwaliteit, niet naar kwantiteit. Een belangrijke beslissing op basis van de juiste informatie kan het verschil maken voor uw bedrijf. Een virtuele CFO werkt alleen voor u wanneer u hem nodig heeft.

Nadat wij samen de noden hebben benoemd en de diensten om deze te verhelpen hebben vastgelegd in een pakket dan wordt er een vaste prijs afgesproken zodat u niet voor verrassingen komt te staan. 

Wat moet ik doen als ik denk dat ik niet elke week een virtuele CFO nodig heb? Wat moet ik doen als ik gewoon een project heb dat ik moet voltooien?

Wij bieden op maat gemaakte pakketten aan, met alleen de diensten die uw bedrijf nodig heeft, wanneer ze die nodig heeft. Voor elk bedrijf vinden wij zo de meest geschikte oplossing.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x