Mis het doel niet met je KPI-structuur!

19 november 2018

Mis het doel niet met je KPI-structuur!

Denk je eraan om KPI’s te introduceren in je onderneming, of bereik je niet het gewenste resultaat met je KPI’s? Hier geven we je een overzicht van 4 belangrijke valkuilen bij de traditionele KPI-structuur.

1 KPI’s die de tussentijdse afsluitings- en planningsperiodes volgen

Zoals reeds aangehaald in ons blog (Is een maandafsluiting nog zinvol?) komen de tussentijdse afsluitings- en planningsperiodes niet of zelden overeen met de verschillende frequenties die de processen op de werkplaats hebben. Je moet bijsturen wanneer dit moet, nodig is, niet als er een meeting gepland staat.

2 Overaanbod aan KPI’s

Als er te veel KPI’s en doelen worden opgesteld, welke dan nog eens worden opgesplitst naar afgeleide KPI’s voor de afdelingen en naar medewerkers, dan ontstaat er een overvloed aan informatie waardoor de vooropgestelde en broodnodige focus verdwijnt.

3 KPI’s per functie naar de medewerkers vertalen

Het organigram als vertrekpunt nemen beïnvloedt het denken in eilanden en vergroot de kans dat de KPI’s voor verschillende functies tegenstrijdig zijn en dat elke afdeling alleen naar zijn eigen resultaten kijkt. Hierdoor strijden de afdelingen tegen elkaar in plaats van met elkaar. 

4 KPI’s per afdeling bespreken

Functioneel ingerichte KPI’s worden per afdeling/eiland besproken. Tijdens managementmeetings worden deze wel samen besproken maar iedere afdeling kent alleen zijn eigen resultaten. Andere mensen zijn niet geïnformeerd en mensen treden dan in verdedigend gedrag, waarbij iedere afdeling uitlegt dat zij hun resultaat behaald hebben en waarom het dus aan de andere afdeling ligt. Hierdoor ontstaat bij de afdelingsverantwoordelijken het gevoel dat zij zich moeten verantwoorden in plaats van dat de KPI’s de bedoeling hebben te sturen.

Het invoeren van KPI’s moet doordacht gebeuren, zodat deze effectief kunnen gebruikt worden om te sturen in plaats van dat je medewerkers zich dienen te verantwoorden. Zie dat je het doel niet mist. Meten is weten!


Wil je graag meer lezen over het belang en veelvoorkomende fouten rond KPI's? Lees dan zeker volgende artikels: 'Is een traditionele maandafsluiting nog zinvol?', 'KPI's en statistieken opstellen & managen' en 'Mis het doel niet met je KPI-structuur!'. Wens je advies of hulp van een virtuele CFO om correct gebruik te maken van KPI's in je onderneming? Een succesvolle samenwerking begint met een goed gesprek. Ontdek het dienstenpakket van A2Z en leg nu jouw gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten vast, rechtstreeks in onze agenda. 




{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x