Mijn bedrijf herlanceren na een crisis, hoe pak ik dat aan?

3 januari 2022

Mijn bedrijf herlanceren na een crisis, hoe pak ik dat aan?

Een jaarlijks plan van aanpak is een cruciaal onderdeel om een bedrijf succesvol te besturen. Door de Coronacrisis en de bijhorende veranderingen is een plan van aanpak belangrijker dan ooit. De afgelopen twee jaar hebben veel bedrijven voor moeilijke uitdagingen gestaan. Talrijke ondernemingen hebben zich moeten aanpassen om in de markt te blijven. Hoewel niet iedereen even hard onder de Covidmaatregelen heeft geleden blijkt er toch veel veranderd te zijn de afgelopen tijd. Daarom hebben onze A2Z experts een lijst samengesteld met de belangrijkste stappen die je moet ondernemen om je bedrijf te herlanceren na een moeilijke periode, bijvoorbeeld na een crisis, een pandemie of een verplichte sluiting. 

Om deze opgave structuur te geven hebben we de tips onderverdeeld in 3 categorieën: een financieel overzicht, HR en planning. 

1 Financieel overzicht

Pleeg overleg met je bankier/financiële instelling (geldschieters)

Een onderneming herlanceren kan extra fondsen vereisen. Pleeg daarom overleg met je geldschieters om je plannen en uitdagingen te bespreken. Breng hen op de hoogte van je uitdagingen en de daarbij horende financiële injecties die je nodig hebt om het proces (terug) op gang te brengen.

Volgende onderwerpen vormen een goede basis voor dit gesprek:

  • De veranderingen in het bedrijf en de daarbij horende invloed op de omzet;
  • De impact op de overheadkosten als je jouw bedrijf opnieuw opstart;
  • Het uitkeringsbeleid voor dit jaar (en komende jaren);
  • Eventuele extra financiering, samen met een terugbetalingsplan;
  • De cashflowprognose.

Het is geen geheim dat cashflowbeheer een topprioriteit is voor elk type bedrijf. Hoewel dit voor de hand liggend lijkt, zijn cashflowproblemen één van de belangrijkste reden waarom bedrijven falen en failliet gaan. Veel ondernemers beweren dat ze het probleem nooit hebben zien aankomen. Een cashflowprognose helpt elke ondernemer te begrijpen wat zijn/haar bedrijf nodig heeft bij het plannen van de toekomst van zijn/haar bedrijf.

Wil je meer informatie over cashflow? Lees dan zeker deze artikels: '7 inzichten over cashflow', '4 Tips voor een goed cashmanagement' en 'Waarom elk bedrijf een cashflow analyse nodig heeft'

Onderzoek je openstaande klanten (debiteuren)

Contacteer elke klant met een openstaand en vervallen saldo. Onderzoek wie betalingsproblemen heeft en bekijk of je eventueel de betalingsvoorwaarden kan aanpassen. Iets ontvangen is beter als niets, laattijdig ontvangen is beter dan nooit. Analyseer ook het verleden van de klant: is het probleem tijdelijk of is dit een terugkerend probleem? 

Budgetteer en analyseer

Veel ondernemers focussen zich uitsluitend op de dagelijkse activiteiten en de huidige situatie. Hierdoor kunnen plannen voor de toekomst, financiële analyses en budgetbeoordelingen in het gedrang komen. 

Bij het herlanceren van je onderneming is het essentieel om de nodige tijd vrij te maken om je te bepalen waar je in de toekomst naartoe wenst met je onderneming. Analyseer je huidige omzet, kosten, cash, verwachte resultaten en projecteer of dit haalbaar is m.b.t. je strategisch plan.

2 Human resources

Bepaal je optimale personeelsbezetting

Heb je de afgelopen tijd je personeelsbestand moeten verkleinen? Dan is het belangrijk om na te gaan hoeveel medewerkers je nodig hebt voor je huidige en je toekomstige activiteiten. Analyseer de afgelopen 3 maanden en bekijk de bezettingsgraad van je huidige medewerkers om te weten waar je extra werknemers moet aannemen of waar medewerkers klaar zijn voor meer verantwoordelijkheden.

Informeer je medewerkers over wijzigingen in uren, salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden. Bekijk met je sociaal secretariaat de wettelijke mogelijkheden.

Ben je genoodzaakt om te besparen en moet je afscheid nemen van medewerkers? Moet je snijden in bepaalde voordelen of tegemoetkomingen? Communiceer dan op een open en eerlijke manier. Het moreel van je medewerkers wordt beïnvloed door de transparantie die jij hen biedt. Onze aanbeveling is om je personeelbestand (headcount) in één keer te verminderen, tot de mate waarin je denkt dat het minimum aantal medewerkers is bereikt. Direct de korte pijn, want mensen in een korte termijn gefaseerd ontslaan kan ertoe leiden dat je medewerkers met een bepaalde angst komen werken, wat waarschijnlijk hun productiviteit niet zal bevorderen.

Stel een thuiswerkbeleid op

Door de pandemie werden veel bedrijven en sectoren verplicht om telewerk toe te passen. In 2022 kunnen we overschakelen naar fulltime ‘op kantoor’ of naar een hybride formule. Zorg ervoor dat je bedrijf een duidelijk beleid heeft zodat het proces uniform wordt afgehandeld en er op een effectieve manier naar iedereen wordt gecommuniceerd.

Herbekijk je policy's en reglementen

Door alle veranderingen die zich de afgelopen twee jaar hebben voorgedaan, moeten mogelijks bepaalde policy's zoals wagen, GSM, laptop, telewerk,... ook in het arbeidsreglement worden gewijzigd. Toets dit af met je sociaal secretariaat, HR-afdeling of sociale partners.

3 Planning

Evalueer hoe je bedrijf is veranderd

Een businessplan is niet iets dat je zomaar maakt als je een bedrijf start: het is een strategisch plan voor de komende 2, 5 en 10 jaar. De afgelopen twee jaar heeft Corona een impact gehad op de plannen van bijna elk bedrijf. Het is dus de moeite waard om te onderzoeken hoe je bedrijf en je sector zijn veranderd.

Stel een nieuw strategisch plan op

Wanneer je de veranderingen in je bedrijf en in de markt hebt geanalyseerd kan je een nieuw strategisch plan opmaken. Dat plan vormt het draaiboek voor je toekomstige aanpak. 

Optimaliseer je aanbod en communiceer over de impact

Evalueer of je aanbod de tand des veranderingen doorstaat en analyseer nieuwe mogelijkheden die zich in de markt hebben voorgedaan. Vernieuw, breid uit of verklein je aanbod op basis van deze analyse en bestudeer het effect hiervan op je klanten, leveranciers, voorraad en medewerkers. 

Heb je je aanbod gewijzigd? Volg dan deze stappen:

  1. Breng je klanten op de hoogte van je wijzigingen en bespreek alternatieve oplossingen om het vertrouwen van je klanten te behouden.
  2. Is je kostenstructuur veranderd? Pas in dat geval je prijszetting aan.
  3. Communiceer duidelijk over wijzigingen met de betrokken partijen zoals klanten, leveranciers en medewerkers. Leg uit welke impact er zal zijn op de huidige werking.
  4. Belangrijke wijzigingen en veranderingen met een materiële impact neem je best op met je bankier, advocaat, marketing, accountant en eventueel andere adviseurs zoals een virtuele CFO. Op die manier kan je geïnformeerde beslissingen maken.

De evolutie en veranderingen binnen een bedrijf in kaart brengen is een belangrijk onderdeel bij het begin van een nieuwe jaar. Een strategische blik op je bedrijf kan tot meer succes leiden. 

Wil je graag meer informatie over het belang van een virtuele CFO voor jouw onderneming? Lees dan zeker het volgende artikel: '5 redenen waarom jouw onderneming een virtuele CFO nodig heeft'. Wens je een virtueel finance-team om je te ondersteunen? Een succesvolle samenwerking begint met een goed gesprek. Ontdek het dienstenpakket van A2Z en leg nu jouw gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten vast, rechtstreeks in onze agenda.

Boek nu jouw vrijblijvend gesprek van 30 minuten


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x