Is iedere klant winstgevend? Is al je omzet winstgevend?

3 april 2019

Is iedere klant winstgevend? Is al je omzet winstgevend?

Voor veel bedrijven is dit inderdaad een vraagteken. Ik kom het nog veel te veel tegen bij klanten/ondernemers. Ze hebben geen idee van wat ze op hun klanten uiteindelijk ‘verdienen’.

Natuurlijk, in the end weten ze uit de jaarrekening altijd wel wat er in het afgelopen jaar is verdiend. Maar waarom weten ze niet de winst per klant(groep)? Laat staan dat ze dit voor iedere maand weten? Hoe kun je je prijzen vaststellen en producten lanceren als die informatie onbekend is?

Focus op de klant!

Iedereen beseft dat er moet ingezet worden op de klant, dat het concurrentievoordeel onder andere behaald kan worden door klantgerichte strategieën toe te passen. Maar door je blind te focussen op de klant, zonder de doelmatigheid te meten, dan zullen de indirecte kosten verhogen!

Ok, je houd bij je prijszetting rekening met de direct verbonden kosten, maar alleen je brutomarge is niet voldoende. Of een klant ook effectief winstgevend is, hangt ook af van de klantgerelateerde kosten en de duur van de klantentrouw. Niet alle klanten doen evenveel beroep op klantspecifieke logistieke, commerciële en administratieve activiteiten.

Zelfde prijs, verschillende winst

Ik verduidelijk het.

Je kan het zelfde product, aan dezelfde prijs, aan 2 verschillende klanten verkopen. Maar bij klant B is je verkoper 3 keer langs geweest, heeft de boekhouding 2 maal de facturen moeten aanpassen en heeft deze ondertussen al 4 keer naar je klantendienst gebeld om uitleg te vragen, om te vragen waar zijn pakket bleef, of het toch niet naar het adres van zijn werk verzonden kon worden en om te klagen over de factuur. Stel dat het product €100 kost, heb jij dan iets verdiend aan klant B? Wat denk je?

Waarom is belangrijk dit te weten?

  • Je kan zo je rendement op al je inspanningen verbeteren
  • Je kan besparen op onnodige kosten
  • Je kan je omzet doen stijgen
  • Het zal de waarde van je onderneming verhogen

Wat je meet, weet je en wat je weet kan je managen!

Ja, maar is dit niet voor alleen de grote(re) bedrijven, hoor ik je denken? Neen absoluut niet, hoe je al de gegevens verzamelt zal inderdaad van bedrijf tot bedrijf verschillen en de grote(re) zullen dit via hun CRM/ERP of SAP-pakketten iets makkelijker en sneller kunnen verzamelen, en bij het ene product/dienst zal het makkelijker in kaart te brengen zijn dan bij een ander. Maar in Excel kan je ook al veel in kaart brengen en uiteindelijk is het belangrijkste dat ik met dit artikel wil aantonen dat je je er bewust van bent dat niet elke klant je op het einde van de rit geld opbrengt en dat niet elke €100 omzet je dezelfde winst bezorgt

Hoe je dat allemaal kan meten, in kaart kan brengen en hoe je dit boekhouding kan vergemakkelijken aan hand van bepaalde technieken leg ik je in mijn volgende BLOG uit.

Het is uiteindelijk simpel, meten is weten en wat je weet kan je managen. Wil je graag meer weten over het volledige plaatje? Aarzel dan niet om onze vierluik te lezen! In deel 1 gaan we dieper in op het belang van budgetteren binnen een bedrijf. Deel 2 geeft concrete tips om correct te budgetteren en deel 3 geeft een gedetailleerde uitleg over hoe je een correcte prognose kon opmaken. In deel 4 gaan we dieper in op statistieken en KPI's. Wens je een virtueel finance-team om je te ondersteunen? Een succesvolle samenwerking begint met een goed gesprek. Ontdek het dienstenpakket van A2Z en leg nu jouw gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten vast, rechtstreeks in onze agenda. 

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x