Is een budget maken nog zinvol?

5 mei 2020

Is een budget maken nog zinvol?

Deze Covid-19-crisis heeft ons geleerd, of beter gezegd bevestigd dat niets zeker is. Dat je zoveel kan plannen als je wilt; er zijn van die onvoorziene situaties die alsnog alles overhoop (kunnen) halen. Wie heeft er nu niet zijn vakantieplannen, uitjes, trouw- of communiefeesten in het water zien vallen?

Overmacht of iets waar jezelf, je onderneming, je medewerkers of zelfs ‘de markt’ geen vat op hebben kunnen jouw wereld op z'n kop zetten.

Nu kan je hier allerhande conclusies uittrekken, en de extreemste is, ‘ah, dan plan ik niets meer, geen budget meer, er wijzigt toch te veel’. Ieder zijn goed recht, maar als ondernemer is dat niet echt aan te raden.

Vandaag!

We zijn nu begin mei 2020 en ‘we have flattened the curve’. Het is nu aan ons, ondernemers om een herstart(plan) te maken. Je hebt nu de kans, en in sommige gevallen helaas ook de tijd, om te onderzoeken of je dingen anders zal of moet doen.

Als er ooit een moment is geweest, waarin is bewezen dat het maken van een budget niet zinvol was, dan is het nu. Er zijn maar weinig ondernemingen die hun budget halen. Een budget is ook per definitie een schatting waarvan iedereen weet dat je die 'berekende' schatting nooit haalt. Dus bedenk: een budget dat je nu voor het 2de semester of zelf al voor 2021 maakt, is compleet nutteloos.

Als je nu vanaf ‘nul’ mag beginnen heb je twee keuzes.

  1. een bedrijfsplan met een budget
  2. een bedrijfsplan met een herhalende prognose voor 12 maanden, waarbij de eerste drie maanden gebaseerd zijn op de kennis van vandaag.

Waar kies jij voor? Toch voor een budget? Of wil je iets concreter, flexibeler en beter beheerbaar? Laten we daarom de voor- en nadelen van budgetten en prognoses eens naast elkaar zetten.

Budget versus prognose

BUDGET: VOORDELEN

PROGNOSE: VOORDELEN

Verkrijg inzicht in jouw kostenstructuur

Voor korte periodes

Omzetting van een strategie naar een uitvoerbaar plan

Kan snel aangepast worden bij plotse wijzigingen

Indien goed gebruikt kan het motiverend werken

Vraagt weinig tijd om te beheren = lagere kost

Geeft duidelijkheid aan medewerkers- wat wordt er verwacht

Up to date – want elke maand bij te werken



BUDGET: NADELEN

PROGNOSE: NADELEN

Kan niet om met plotse veranderingen

Te vaak alleen financiële gegevens

Duurt lang om op te maken, hoge kosten, meerdere versies nodig.

Vraagt een totaal anders proces, een andere (in)kijk

Wie kan in mei 2020 voorspellen wat er in juni 2021 gaat/kan gebeuren


Teveel gebruikt als controlemiddel dan als sturing


Kan verlammend werken – steeds in vraag stellen


Kan egoïsme onder mensen/afdelingen veroorzaken


Deze voor- en nadelen zijn niet limitatief.

Alleen nog maar prognoses?

Zelf ben ik voorstander van prognoses, de huidige situatie; nu in mei 2020 middenin deze covid-19-crisis; bevestigt alleen maar mijn overtuiging dat we hoofdzakelijk met prognoses moeten werken.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn situaties waarbij je moet budgetteren, bijvoorbeeld omdat je financiering daarvan afhankelijk is. Maar ook hier blijkt dat budgetteringen geen goed middel zijn, kijk maar in de gezondheidszorg en naar de overheid. In deze situaties kan je ervoor pleiten om het budget eens per drie maanden, of zelfs per maand, te laten updaten … kortom een soort prognose implementeren.

Dikwijls komen klanten naar ons omdat ze in februari al vastlopen, dat ze hun hele budget in de vuilbak mogen kieperen, al die tijd, inspanningen en geld hop weg, een nutteloos budget. Want die ene gebeurtenis eind januari hadden ze niet verwacht.

Maar laten we eerlijk zijn, jij bent toch geen bedrijf gestart om je bezig te houden met spreadsheets en dashboards? Om na een lange werkdag je nog te moeten bezig houden met al die cijfers in plaats van je kostbare tijd te spenderen samen met je familie, partner, kinderen, vrienden, hobby's, sporten enz. …

Neen, focus jij je maar op jouw passies, jouw familie, vrienden en alle andere zaken die belangrijk voor je zijn en laat die cijfers, plannen en analyses maar aan ons over want dat is onze passie!

Wil je graag meer lezen over budgetteren en prognoses? Aarzel dan niet om onze vierluik te lezen! In deel 1 gaan we dieper in op het belang van budgetteren binnen een bedrijf. Deel 2 geeft concrete tips om correct te budgetteren en deel 3 geeft een gedetailleerde uitleg over hoe je een correcte prognose kon opmaken. In deel 4 gaan we dieper in op statistieken en KPI's. Wens je een virtueel finance-team om je te ondersteunen? Een succesvolle samenwerking begint met een goed gesprek. Ontdek het dienstenpakket van A2Z en leg nu jouw gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten vast, rechtstreeks in onze agenda. 



{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x