Bekend met de term Burn Rate en wat dit zegt over je bedrijf?

6 januari 2020

Bekend met de term Burn Rate en wat dit zegt over je bedrijf?

Burn Rate, letterlijk: verbrandingssnelheid/verbrandingsgraad is een term waar elke startende of ‘jonge’ ondernemer bekend mee moet zijn. Het is een belangrijke maatstaf voor duurzaamheid, of hoe lang je bedrijf kan blijven draaien tot het geld op is?


Wat is Burn Rate?

Het wordt gebruikt om te beschrijven hoeveel geld een beginnende of jonge onderneming per maand uitgeeft om de kosten te dekken vooraleer ze een positieve cash flow uit de operationele activiteiten kunnen genereren. Daarmee is het dus eigenlijk een eenheid om de negatieve cash flow mee aan te duiden. In mensentaal zou je kunnen zeggen dat de burn rate de hoeveelheid geld is die een organisatie per maand uitgeeft, deze kosten kunnen worden weergegeven in een bruto burn rate (uitgaven) of netto burn rate (verlies).


Burn rate kan worden gemeten in geld of in tijd. Gemeten in geld is de burn rate de hoeveelheid geld die een bedrijf per maand verliest. Gemeten in tijd is de burn rate het aantal maanden dat een bedrijf nog heeft voordat al het geld op is.

Als een bedrijf een maandelijkse cash winst maakt, dat wil zeggen dat de bruto winst de uitgaves overtreft, dan heeft dat bedrijf geen burn rate.

Vereenvoudigd rekenvoorbeeld: als de maandelijkse kosten €20.000 zijn (bruto burn rate) en de maandelijkse inkomsten €12.000 zijn, dan is de netto burn rate €8.000. Tenminste; als we er van uitgaan dat de netto burn rate een constante is (en dat is zelden het geval). De reden waarom dit cijfer belangrijk is, heeft onder andere te maken met het berekenen van de maximale looptijd van ondernemingen: stel dat deze onderneming € 160.000 op de bank heeft staan, dan betekent dat 160/8 => een geschatte looptijd van 20 maanden alvorens de onderneming door haar cash heen is.

Eenvoudig gezegd staat de looptijd voor het aantal maanden dat een bedrijf het licht kan laten branden.

Dit cijfer geeft inzicht in de benodigde cash om levensvatbaar te blijven/te worden, ze toont hoeveel risico een bedrijf loopt op financieel gebied (wat ook invloed heeft op haar onderhandelingsruimte) en geeft ook aan hoe snel een organisatie weer een nieuwe kapitaalinjectie nodig heeft van (potentiële) investeerders.

Zoals reeds hierboven vermeld, wordt deze term meestal gebruikt in verband met een start-up en jonge ondernemingen. Het geeft de snelheid aan waarmee een bedrijf het kapitaal of de financiering verbruikt om activiteiten te ondersteunen die de cashflow overschrijden. Het is een maat voor de negatieve cashflow en wordt meestal uitgedrukt in maanden, hoewel het tijdens een crisis kan worden gemeten in weken of dagen.

Stel dat een bedrijf elke maand €50.000 nodig heeft om de lichten aan te houden, maar de verkoop is slechts €40.000 voor dezelfde periode. Dan verbrandt het €10.000 per maand.

Het hebben van een burn rate is voor elke jonge onderneming normaal. Vergis je echter niet, ook gevestigde bedrijven in een krimpende markt, bedrijven met portfolio uitbreiding of schaalvergrotingstrajecten hebben vaak periodiek een netto burn rate. Het doen van uitgaven en het soms leiden van (tijdelijk) verlies is een onderdeel van het ondernemerschap. Je kunt zelden iets creëren en uitbouwen zonder kosten/investeringen te maken.

Waarom is het belangrijk de burn rate te kennen?

Er zijn twee goede redenen:

  • Direct de belangrijkste en dat is dat het vertelt wanneer het geld op zal zijn.
  • De kans op het vergaren van kapitaal. Banken, investeerders of kandidaat-overnemers kijken naar de burn rate van (startende) bedrijven en meten deze aan de toekomstige inkomsten van het bedrijf om te beslissen of het bedrijf een waardevolle investering is. Als de burn rate groter is dan voorspeld of als de omzet van het bedrijf niet zo snel groeit als verwacht. Dan denkt men misschien dat het bedrijf geen goede investering is of dat het te riskant is.

Hoe bereken je de burn rate?

Er zijn verschillende, geavanceerde manieren om deze ‘rate’ te berekenen, maar hier is een heel eenvoudige en praktische.

  • Laten we ons concentreren op een tijdsperiode, zoals een kwartaal. Wat is het verschil in het banksaldo aan het begin van het kwartaal en aan het einde van het kwartaal? Dus als je met €10.000 "op de bank" bent begonnen, en aan het einde van het kwartaal, heb je €4.000, dan heeft je bedrijf €6.000 verbrand.
  • Deel het aantal maanden in de periode die je hebt geselecteerd. Er zijn drie maanden per kwartaal, dus je bedrijf heeft €2.000 per maand verbrand.

Als u in de business wilt blijven, moet de omzet per maand, minimaal met €2.000 stijgen.

De normale burn rate?

Er bestaat geen ‘normale’ norm, het hangt volledig af van je onderneming en de positie die ze vertegenwoordigt in de markt. Uiteindelijk zijn er twee vragen die je je moet stellen.

Is mijn burn rate effectief? 

M.a.w. wordt de cash/kapitaal gebruikt voor de juiste uitgaven, zijn de uitgaven bevorderlijk voor de kwaliteit van je dienst/product en voor de klantenbeleving? Gaat je geld naar investeringen in je product/dienst en de uitbouw van je bedrijf of gaat het naar een mooie wagen en een luxueuze kantoorinrichting?

Het kantoor van J.Bezos bij de oprichting van Amazon

Hoe verhoudt mijn burn rate zich met het vooropgestelde doel?

Is je tactiek effectief? Dit kun je ook berekenen door te kijken naar de verhoudingen van je burn rate (€/maand) tegenover je doelstellingen / maanden x kosten / doelstellingen en je snelheid / effectiviteit.

Dit is nu allemaal heel eenvoudig voorgesteld, en in de praktijk zal het net iets moeilijker zijn. Het doel van dit is dat je weer iets hebt bijgeleerd en enkele inzichten hebt ontvangen om met je cijfers aan de slag te gaan.

Ontdek andere valkuilen voor startende ondernemingen in het volgende artikel: '4 financiële problemen voor jouw onderneming'. Wil je meer weten over hoe je de burn rate van je bedrijf kunt berekenen en hoe je deze kan terugbrengen? Wens je hierbij advies of hulp van een virtuele CFO ? Een succesvolle samenwerking begint met een goed gesprek. Ontdek het dienstenpakket van A2Z en leg nu jouw gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten vast, rechtstreeks in onze agenda.



{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x