Hoe overleef je een prijzenoorlog?

17 april 2019

Hoe overleef je een prijzenoorlog?

Wat is een prijzenoorlog? 

Het is een agressieve concurrentie (meestal) tussen retailers waarbij prijzen worden verlaagd in een poging het marktaandeel van een bedrijf te vergroten. Elk bedrijf wil nieuwe klanten aantrekken en grote winsten maken, toch? We beseffen dat we concurrentie puur en alleen maar op de prijs moeilijk kunnen winnen. Er is wel altijd iemand die onder jouw prijs kan gaan. Denk maar aan Colruyt en Albert Hein.

Hieronder staan enkele tips die je kunnen helpen om een prijzenoorlog te overleven.

Misschien wel de belangrijkste en tevens een binnen-kopper: ga geen oorlog aan die je niet kan winnen!

7 Tips indien je er toch mee in aanraking komt

1. Onderscheid je met kwaliteit/service/ …. 

Sta jouw klant niet toe om aan jouw product of dienst te denken alsof de prijs de enige factor in zijn/haar beslissing is. Zorg voor een uniek kenmerk zodat je klant niet puur en alleen op prijs kan vergelijken.

2. Verplaats de focus van de prijs naar iets anders.

Wat is de uiteindelijke beslissingsfactor van je ideale klant? Misschien is dat de snelle leveringstijd, deskundige uitleg en na-verkoop, uitgebreide keuze, …. Wat kun je doen om dit bij jou eventueel te verbeteren? Zodra je weet wat jouw klanten willen, richt je (marketing) dan daarop.

3. Herinner uw klanten aan de risico's van te lage prijzen. 

Immers, zoals het oude gezegde luidt: "je krijgt waar je voor betaalt".

4. Zorg voor een goedkoop alternatief voor je klanten. 

Natuurlijk moet dit goedkoper alternatief altijd een lagere kwaliteit van de dienstverlening hebben.

5. Werk samen met je klanten om een prijs te verlagen. 

Zorg ervoor dat er altijd een "geven en nemen" is. Verlaag nooit simpelweg je prijs want je zou de geloofwaardigheid van je klant kunnen verliezen. Zorg voor wat ‘onderhandelingsmarge’, zodat je met een trouwe klant kunt ‘werken’ om je prijs te verlagen, desnoods door iets extra te geven. Jij behoudt je geloofwaardigheid en je klant krijgt het gevoel dat hij een goede deal heeft bekomen.

6. Lagere prijzen in combinatie met het verhogen van de duur van uw service. 

Dit is bij iedereen wel gekend, hoe langer je abonnement loopt hoe lager de prijs per maand/jaar.

7. Free Gift 

Betrek een voordelig(er) product van hoge waarde in de deal als een stimulans om met je in zee te gaan in plaats van met je concurrenten. Je ziet dit ook vaak bij dagbladen/tijdschriften. Regelmatig zit er iets extra bij je favoriete dagblad.

We zijn er zeker van dat deze tips je kunnen helpen in je prijsbeleid. Er zijn naast deze zeven tips ook nog andere mogelijkheden die je kan toepassen. Puur op prijs concurreren is nefast voor je onderneming, je moet je onderscheiden van je concurrenten door iets extra, iets anders/uniek aan te beiden zodat de prijs niet het belangrijkste beslissingspunt is, toch niet voor jouw ideale klant.

Houd zeker ook het volgende in je achterhoofd: Waarom koop jij trouwens je brood bij je warme bakker en niet in het grootwarenhuis? Waarom beslis jij je wasmachine aan te kopen bij de lokale elektrozaak en niet gewoon online? …  

Laat ons weten wat je van deze tips vindt. Wil je meer gratis tips & tricks ontvangen voor een gezond financieel beleid? Bezoek onze andere artikels en schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x